Adam Czarnecki – rzeźbiarz
Gumienice/Pierzchnica | 29 km południe od Kielc
tekst autorstwa Piotra Gana | 1965
Rzeźba ludowa w Kielecczyźnie nie ma swojej odrębności regionalnej. Jedyną jej cechą jest to, że rzeźba figuralna bywa tu przeważnie polichromowana i pozbawiona jakichkolwiek ornamentacji, ozdabiających szaty i poszczególne elementy postaci (chociaż i w innych regionach występują również te same cechy). Wybitną indywidualnością wśród rzeźbiarzy ludowych Kielecczyzny jest Adam Czarnecki z Gumienic, zamieszkały ostatnio w Pierzchnicy pow. Busko.
W szóstym roku mego życia jako dobrze pamiętam biegałem z dziećmi po wsi, ubrany w flanelową w groszki sukienkę. Jednego razu pobiegłem do gromady dzieci, które siedziały przy kupie gliny i lepiły konie. Zainteresowałem się ich robotą i od razu zauważyłem ich błędy. Aby im pokazać jak wygląda koń ulepiłem sam konia i ptaszki w gniazdku. Ulepione przeze mnie podobizny bardzo podobały się dzieciom i dorosłym. W ciągu następnych dni uczyłem moich rówieśników rzeźbić w glinie oraz dawałem wskazówki dzieciom jak wyrzeźbić człowieka z gliny lub jakieś zwierzę. Dzieci bardzo mnie słuchały, bo to co ulepiłem z gliny, było podobne do natury.
W szkole lepiąc rzeźby z plasteliny i z gliny. Prace swoje oddawał interesującej się nimi nauczycielce. W dziesiątym roku życia widząc nietrwałość prac lepionych postanowił rzeźbić w drewnie. Pierwszą jego rzeźbą w tym nowym materiale była kapliczka złożona z kilku elementów. Wykonał ją kozikiem. Następnymi jego pracami w drzewie były postacie świętych, które rozdawał krewnym i znajomym.
W tym okresie powstają jego pierwsze popiersia (jak sam mówi „podobizny ludzi żyjących”). Wyrzeźbił wówczas swoich rodziców, sąsiada Marcjana, ks. Rocha – proboszcza z Pierzchnicy, a także wielu przyjaciół i znajomych. Prace te rozdawał za darmo. Taki stan trwał do wybuchu wojny w 1939 roku. Podczas okupacji Czarnecki tworzy znacznie mniej. Wpływa na to jego wewnętrzny niepokój. Rzeźbił w tym okresie tylko „znajome, ładne panienki”. Po śmierci ojca w 1944 roku Czarnecki zmuszony był wraz z matką prowadzić całe gospodarstwo, potem ożenił się i rzeźbę przejściowo zaniedbał.
Po ożenieniu się przestałem rzeźbić, bo musiałem zająć się gospodarstwem i w dodatku kontaktowałem się z organizacją Batalionów Chłopskich, oraz namawiali mnie członkowie Armii Krajowej abym poszedł w partyzantkę, ale ja odpowiedziałem im tak: jak chcecie to możecie mnie zapisać do waszej organizacji, a w partyzantkę nie pójdę bo żona mi nie zezwala na interesowanie się jakimiś sprawami politycznymi.
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0004-1.jpg)
Adam Czarnecki | 1965 rok | fot. Piotr Gan | Sygn. Arch. PME N. 3105
Natomiast jedna z wykładowczyń, oceniając go jako wartościowego twórcę ludowego, przed opuszczeniem kursu poradziła mu nawiązać kontakt z resortem kultury. Pierwszy kontakt z resortem kultury nawiązał Adam Czarnecki w 1948 r. Zadokumentowane to zostało wystawieniem jesienią tego roku kilku jego prac na wystawie sztuki ludowej w Kielcach. Trzy z nich zostały nagrodzone przez Ministerstwo Kultury oraz zakupione przez Wydz. Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego. Były to: „Chrystus Ubiczowany”, „Chrystus Frasobliwy” oraz „Kobieta karmiąca”. Wszystkie te prace cechuje zróżnicowany wyraz, odpowiadający treści przedstawianych scen religijnych. Przy tym zaznaczyć należy, że rzeźba zatytułowana przez autora „Kobieta karmiąca” w pierwszym założeniu (przed wykończeniem) miała nosić tytuł „Matka Boska Karmiąca”… i zasadniczo wyraz spokoju i powagi w układzie głowy, twarzy i całej postaci, robi niezaprzeczalne wrażenie nastroju Madonny. Tajemnica tej zmiany tytułu polega na tym, że Czarnecki może przypadkowo wykonał twarz, uderzająco podobnie do twarzy jednej z mieszkanek Gumienic, a w środowisku wiejskim mogło to być potraktowane jako świętokradztwo.
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0015.jpg)
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0012.jpg)
W obydwu postaciach Chrystusa, Czarnecki wyrzeźbił nie Boga, a Człowieka, nadając całości wyraz prawdziwie ludzkich uczuć. Częściowo polichromowana figurka „Chrystusa Ubiczowanego” jest bardzo ciekawa kompozycyjnie. Jej bryłę cechuje symetryczny układ ciała, a najciekawsze jest potraktowanie partii skrępowanych rąk, które swoim układem wyrażają jak gdyby próbę, potęgując zawarty w całej postaci wyraz. Lekkie pochylenie głowy, z twarzą wyrażającą zrezygnowany spokój i jak gdyby ukrytą gdzieś w głębi skargę, stwarza nastrój nie boskiego, ale ziemskiego odczucia niedoli. Okrycie całej postaci płaszczem i pokazanie tylko tych partii ciała, które są składnikami wyrazu tej znanej sceny religijnej, jest typowym dla ludowej rzeźby uproszczeniem. Tym bardziej, że sfałdowania płaszcza imitują pionowe żłobienia, a udrapowanie występuje tylko przy prawej ręce.
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0016.jpg)
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0018.jpg)
Figurka „Chrystusa Frasobliwego” jest bardzo zwartą bryłą. W tej kompozycji Czarnecki daje ujęcie prawie niespotykane w rzeźbie ludowej, gdzie dominującą cechą tematu jest postać Chrystusa, siedzącego nago w cierniowej koronie. „Chrystus Frasobliwy” Czarnego ubrany jest w płaszcz, udrapowany logicznymi uproszczeniami. Układ ciała jest zgodny z utartymi przez tradycję zasadami ikonografii ludowej. Jednak zbyt małe pochylenie tułowia do przodu, a głowy w prawo, zmusiło Czarneckiego, pragnącego uniknąć dysproporcji w nadmiernym wydłużeniu ręki podpierającej głowę, do wkomponowania między łokcie i kolano grubej książki. Brak korony cierniowej, okrycie szatami ciała oraz niespotykany w tym kompozycjach rekwizyt – książka – nadaje tej rzeźbie zupełnie inny wyraz psychiczny, dający się określić tytułami : „Myślący” lub „Zadumany”, ale nie „Frasobliwy”.
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0006-2-1.jpg)
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0008-1.jpg)
„Kobieta karmiąca” (a właściwie „Matka Boska karmiąca”) jest pracą nacechowaną silnym wyrazem macierzyństwa. Czarnecki wyraził tu całą treść Bożego Narodzenia, niedostatku, osamotnienia i ucieczki. Zwartość kompozycyjną tej pracy potęguje rozłożenie wyrazu na całość postaci, w której wiele szczegółowych elementów uwydatnia nastrój treści.
W 1949 roku, Czarnecki wykonuje szereg rzeźb sakralnych oraz dwie płaskorzeźby z życia wsi tj. „Dojarka” i „Drwal”. Prace te w tymże roku wystawiono w Kielcach i Radomiu. „Drwal” rzeźbiony w jesionowej desce, jest doskonały w ruchu. Przy tym wykorzystany tu jest kierunek słoi jesionu, które swoją fakturą wiąże się z kompozycją obrazu. „Dojarka” ma mniej udane ujęcie. Całą płaskorzeźbę wypełnia dokładnie wymodelowana krowa, a u dołu siedzi na stołku odwrócona plecami kobieta nienaturalnie pokazująca swój profil.
Na marginesie swej twórczości rzeźbiarskiej, w 1949 zaczyna Czarnecki próbować swoich sił w malarstwie i maluje temperą obraz „Wygnanie żydów z Pierzchnicy”. Doskonale sobie radzi z kolorystyką i perspektywą, traktując temat z przesadnym do naiwności realizmem, ale za to jego kilka następnych prac malarskich, nosi wyraźne cechy malarstwa ludowego.
Po wypróbowaniu swoich sił w malarstwie wraca znów do rzeźby i wykonuje nadal tematy z życia wsi. W tym okresie powstają „Kobieta z maglownicą” i „Do męża w pole”. W obydwu tych pracach nie można dopatrzeć się zależności i wspólnych cech ze świątkarstwem, które niejednokrotnie na świeckich tematach rzeźbiarzy ludowych pozostawia swój specyficzny ślad.
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0019.jpg)
Praca „Do męża w pole” różni się od wszystkich innych prac Czarneckiego bardziej śmiałymi cięciami. Nastrój jej jest zupełnie odmienny – cechuje ją gorączkowa praca i pośpiech. Dla ujęcia tego tematu Czarnecki komponuje twarz o silnie uwydatnionych rysach. Podkreślają to jeszcze bardziej zaciśnięte usta. Pochyleniem postaci do przodu wyrażony tu jest ciężar dziecka, a układem nóg – szybkość kroku. Wyraźnie zwracają uwagę na temat tej rzeźby „dwojaki” i następnie dziecko w „zajdzie” przykrytej zapaską. Tymi elementami Czarnecki umiejscawia ją w Kielecczyźnie.
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0005-1.jpg)
W następnym roku wykonuje Czarnecki popiersie Bolesława Bieruta oraz postać Józefa Stalina. W popiersiu Bieruta, mimo uchwycenia podobieństwa, brak jest jakiegokolwiek wyrazu. Pracę tę można zaliczyć raczej do nieudanych. W postaci Stalina, Czarnecki chciał wyrazić aktualne wówczas zagadnienie walki o pokój – dając Stalinowi do wyciągniętej ręki kulę ziemską z picassowskim gołąbkiem pokoju na wierzchu. Rzeźba ta jest dość sztywna i ma szereg błędów anatomicznych.
W 1951 roku Wojewódzka Rada Narodowa w Kielcach przyznaje Czarneckiemu 1,500 zł, stypendium twórczego, chcąc mu w ten sposób pomóc w zakupieniu narzędzi rzeźbiarskich, ponieważ dotychczas rzeźbił wyłącznie szewskim nożem i dłutem ciesielskim.
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0021.jpg)
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0024.jpg)
W dwa lata później Czarnecki kończy dziesięć klas szkoły ogólnokształcącej i przenosi się do Pierzchnicy, gdzie zamierza założyć warsztat kamieniarski. W międzyczasie wykonuje dwie płaskorzeźby „Orka sochą” i „Traktorzystka”, a poza tym szereg rzeźb o tematyce religijnej i popiersia przyjaciół, które rozdaje w środowisku. W 1954 roku wystawia Czarnecki kilka prac w Lublinie, a między innymi i „Traktorzystkę”, która tak jak i „Orka sochą” jest nacechowana dozą soc-realizmu. W założeniach obydwie te płaskorzeźby miały tworzyć całość, która miała nosić tytuł „Stare i nowe wsi kieleckiej”.
W dwa lata później (lipiec 1956 rok) Czarnecki wystawiał swe prace w Kielcach. Płaskorzeźba „Święta rodzina” wzbudziła ogromne zainteresowanie. Praca ta została zakupiona przez Ministerstwo Kultury i Sztuki, a poza tym przyznano Czarneckiemu nagrodę pieniężną.
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0022.jpg)
Po kilku wystawach sztuki ludowej w różnych miastach, Czarnecki stał się głośnym jako twórca i dzięki temu otrzymał szereg zamówień od „Cepeli”. Jednak nie wszystkie na zamówienie wykonywane prace były udane. Wiele z nich można określić jako wyroby komercjalne, o zbyt czystym i sztywnym wykonaniu, pozbawionym ekspresji.
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0003-1.jpg)
Charakteryzując twórczość Czarneckiego należy stwierdzić, że prace jego cechuje subtelna ekspresja z równomiernym rozczłonowaniem wyrazu na wszystkie elementy bryły. Subtelność ta tkwi również w wyidealizowanej smukłości rzeźbionych postaci. Należy on do rzeźbiarzy ludowych, konkretyzujących swoje wizje w bryle bez narzucania jej tego, co wie o temacie. Wypływa stąd umiar i zachowanie proporcji w jego pracach. W twórczości swojej wykonuje bardzo często kopie, odtwarzając je bardzo wiernie np.: płaskorzeźba M.B. Częstochowskiej oraz znany wizerunek Chrystusa. Kopiując, Czarnecki doskonale zdaje sobie sprawę z tego co robi i w późniejszych swoich własnych pracach unika zapożyczenia tematów.
Jego inwencja twórcza i sposób potraktowania bryły w zasadzie odbiega od tych walorów, którymi wartościuje się dzieła rzeźbiarstwa ludowego. Mimo to charakter prac i odmienna ich tematyka składają się na wysoce wartościowy indywidualizm o cechach ludowości.
Cieszę się bardzo, że moje rzeźby oglądają nie tylko krewni i znajomi jak to było przed wojną, ale ludzie z całego województwa, a może i z całej Polski.
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0025.jpg)
![](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0031.jpg)
Tekst powstał na postawie tekstów Piotra Gana – syg. Arch. PME SP. G. 7/4-5 (14-60) zredagowanych przez Łukasza Rysiaka i Piotra Baczewskiego. Tekst i fotografia autorstwa Piotra Gana pochodzą ze zbiorów Archiwum Naukowego PME, które zostały udostępnione za zgodą Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.
Tekst powstał w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznanego Piotrowi Baczewskiemu.
![kowal Walerian Kwiatkowski](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2022/05/13340299_1099818023424229_6895918856802849470_o-510x382.jpg)
![Okuwacze wozów z Radoszyc](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2022/05/0005-510x382.jpg)
![Józef Rafalski](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/0002-4-510x382.jpg)
![Szopkarze](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2021/12/image000000-090746-510x382.jpg)
![Puszczacka spuścizna](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2021/05/3133-9-510x382.jpg)
![Garncarki z Chałupek](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2021/04/0005-510x382.jpg)
![kapela Kazimierza Krawczyka](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2021/03/20161112005102-e1c3d958-me-510x382.jpg)
![Żeby myszy nie cięły – przesądy rolne w Kielecczyźnie](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2021/03/3088-4-510x382.jpg)
![Kowale z Pacanowa](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2021/01/0001-510x382.jpg)
![Adam Zając](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/12/DSC5193-510x382.jpg)
![Len – odwieczny zwyczaj](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/10/0011-510x382.jpg)
![kapela Wyczyńskich](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/05/DSC5885-510x382.jpg)
![list Mariana Zdziebko](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/05/1-510x382.jpg)
![kapela Woźniaków z Włoszczowic](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/05/0001-510x382.jpg)
![rodzina Bąblów z Kątów Denkowskich](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/05/0004-510x382.jpg)
![Tabor w Sędku](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/04/13996054_1057700574279588_7319626671958615423_o_1057700574279588-510x382.jpg)
![Zofia Kucharczyk](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/03/DSC_5923-510x382.jpg)
![Paula Kinaszewska](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/03/DSC3249-510x382.jpg)
![Leczenie magiczne](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/gan_12_011-510x382.jpg)
![Praktyki tajemne](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/gan_12_006-510x382.jpg)
![Józef Piłat – rzeźbiarz](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0032-510x382.jpg)
![Józef Głuszek – garncarz](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/3172-5-510x382.jpg)
![Konstanty Ciepielewski – garncarz](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0030-510x382.jpg)
![Wojciech Piwoński – garncarz](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0004-4-510x382.jpg)
![śpiewaczka Marianna Kowalska](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/20090924-DSC_0331-510x382.jpg)
![Józef Franusiak – rzeźbiarz i malarz](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0002-3-1-510x382.jpg)
![Jak choroby dawniej wyganiano](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/gan_12_017-510x382.jpg)
![Zabawkarstwo ludowe w Kieleckiem](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0010-510x382.jpg)
![Strój świetokrzyski](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0001-2-510x382.jpg)
![Adam Czarnecki – rzeźbiarz](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0004-1-510x382.jpg)
![Leon Kudła – rzeźbiarz](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0002-3-510x382.jpg)
![Ignacy Bochenek – rzeźbiarz](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0004-510x382.jpg)
![Ozdobne przęślice](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/3229-510x382.jpg)
![Jan Purski – garncarz](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/02/0001-510x382.jpg)
![Pan Twardowski](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/01/Arch.-PME-N.-3173_29-510x382.jpg)
![Mazurek czy oberek?](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/01/DSC_4135-510x382.jpg)
![Iłżeckie baby](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/01/1-510x382.jpg)
![Od narodzin do śmierci](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2020/01/3173-17B-510x382.jpg)
![skrzypek Marian Żyła](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2021/04/Kapela-Mariana-Zyly-1-510x382.jpg)
![Portrety garncarzy](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/12/0011-510x382.jpg)
![Bracia Pajek](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/12/79821530_443180273025061_6595281952159301632_n-510x382.jpg)
![skrzypek Franciszek Lewikowski](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/12/AMW_01_0694b.jpg)
![Despeki wigilijne](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/12/Despeki-510x382.jpg)
![akordeonistka Stefania Tusińska](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/12/002-1-510x382.jpg)
![Iłżeckie ptaszki](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/12/Arch.-PME-N.-3173_17-510x382.jpg)
![Muzykanckie przemiany](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/11/gan_16_205-2-510x382.jpg)
![Muzykancki ośrodek](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/11/Orkiestra-przed-remizą-1-510x382.jpg)
![Marian Sotkiewicz – kowal](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/11/0002-2-510x382.jpg)
![Kowalskie pęta](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/11/gan_21_225-510x382.jpg)
![śpiewak Józef Myszka](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/11/DSCF4884prze-510x382.jpg)
![klarnecista Franciszek Zemsta](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/11/gan_21_260-2-510x382.jpg)
![skrzypek Walenty Domagała](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/11/0003-510x382.jpg)
![Choleryckie pole](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/11/choleryczne-pole-510x382.jpg)
![kapela Romana Wojciechowskiego](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/10/DSC5871-510x382.jpg)
![Odpoczno](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/09/DSC5125-510x382.jpg)
![Zwyczaje weselne w Rakowie](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/09/DSC_9283-510x382.jpg)
![Sobótkowe ognie](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/09/aaa-510x382.jpg)
![Marian Brudek – rzeźbiarz](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/09/0013-1-510x382.jpg)
![Adam Zegadło – rzeźbiarz](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/09/0010-510x382.jpg)
![skrzypek Józef Kosmala](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/09/0001-1-510x382.jpg)
![skrzypek Józef Ćwiek](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/09/Ćwiek-510x382.jpg)
![Jan Krawczyk – kowal z Łagowa](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/09/0001-3-510x382.jpg)
![Władysław Ziewiecki](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/09/IMG_9175-1-510x382.jpg)
![Wesela, uroki i zmory](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/09/DSC3064-510x382.jpg)
![Stanisław Idziak](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/09/IMG_9356-510x382.jpg)
![Stanisław Rak – skrzypek z Krasocina](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/05/0003-1-510x382.jpg)
![Michał Grygiel – rzeźbiarz](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/05/0003-510x382.jpg)
![Jak na książkach czytać uczono](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/05/Katarzyna-Pietrowska-1-510x382.jpg)
![O śmigusach i dyngusach](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/04/smigus-1-510x382.jpg)
![Maria Pacan – pisarka](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/04/pisanki3-510x382.jpg)
![Edward Balcer – kowal z Radomia](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/04/4-510x382.jpg)
![Przetaki i św. Tekla](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/03/przetaki-510x382.jpg)
![Henryk Gwiazda](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/03/13731981_1043825475667098_8075574436093070606_o-510x382.jpg)
![Maria Kowalik](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/01/11538150_847876445262003_3009032767575080217_o-510x382.jpg)
![Niech muzyka Bydlaków nigdy nie przestanie grać!](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2019/01/Photo-2-510x382.jpg)
![Gan u Pastuszkiewicza](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/12/3173-9B-510x382.jpg)
![Kazimierz Zdrzalik](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/03/AMW_I037-1-e1521571105589-510x382.jpg)
![Lipce z Wygnanowa](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/03/12716148_952499851466328_1100310373766045073_o-510x382.jpg)
![Danuta i Władysław Gawędowie](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/03/DSC5673-510x382.jpg)
![Maria Oracz](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/03/DSC3408-510x382.jpg)
![Józef Wyrwiński](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/03/DSC4608-510x382.jpg)
![Śródpoście](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/03/Untitled-23-510x382.jpg)
![Karczmisko](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/03/19th-century-polish-countryside_jozef-chelmonski-02-510x382.jpg)
![Misiarze z Wiru](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/03/Misiarze01-510x382.jpg)
![Kobiety, harmonie pedałowe i oberki](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/03/Zedel-7-510x382.jpg)
![Świętokrzyskie dziwosłęby](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/03/skan-wesele-04-510x382.jpeg)
![Walce na okrągło](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/03/13988165_1057989744250671_7543220269205897616_o-510x382.jpg)
![Kapela braci Łomżów](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/Łomża02-510x382.jpg)
![Stanisław Stępniak](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/Stępniak-01-510x382.jpg)
![Józef Lipiński](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/lipiński-510x382.jpg)
![Stanisław Witkowski](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/fot.-2-ze-zbioro__w-rodziny-Witkowskich-510x382.png)
![Barbara Michalec](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/13988195_1056600077722971_8755364442189770812_o-510x382.jpg)
![Zygmunt Jakubowski](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/20111008-DSC_3653-510x382.jpg)
![Wesele w Rzeczniowie](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/DSC5441-510x382.jpg)
![Tańce w Sycynie](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/12113470_727493430718817_1691509820885595117_o-510x382.jpg)
![Zdzisław Kwapiński](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/DSC3291-510x382.jpg)
![Wiejskie lutnictwo](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/lutnik-rafalski-510x382.png)
![Ocepiny](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/DSC_9287-510x382.jpg)
![Okupiny](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/okupiny-510x382.jpg)
![Do kolibki](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/kołyska-510x382.png)
![Przyśpiewki](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/przyśpiewki-1-510x382.jpg)
![Jan Ogonowski](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/10960255_787726387943676_7231803068539664642_o-510x382.jpg)
![Kasowanie kapel](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/Kasowanie-510x382.jpg)
![Weselne porachunki](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/DSC_9252-510x382.jpg)
![Sankcje dla panien i kawalerów niezamężnych](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/DSC6602-e1519215991998-510x382.jpg)
![Kazimierz Witkowski](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/13925716_1057981640918148_3720560182020555350_o-510x382.jpg)
![Głoszenie wiadomości w Kielecczyźnie](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/0002-traba-510x382.jpg)
![Wesele w Glinie](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/skan-wesele-02-510x382.jpeg)
![Składne wesele](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/oczepiny-510x382.jpg)
![Franciszka Zaraś](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/Zaraś-e1519147679388-510x382.jpg)
![Ej, oryle, oryle](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/PIC_1-G-4296-e1519140536573-510x382.jpg)
![Nocne żniwa](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/11-13-510x382.jpeg)
![Krypiarze z Zawichostu](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/Zawichost02-e1519134866347-510x382.png)
![Antoni Witkowski](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/0001-e1519139125184-510x382.jpg)
![Wincenty Firmowski](https://archiwumgana.pl/wp-content/uploads/2018/02/0034-510x382.jpg)